Alla helgon och Teater och härliga barn-barnet, härliga grejer !

Det var ett tag sedan jag gav mig tid att skriva här i bloggen.

Alla helgon

Ett veckoslut som vi minns våra nära och kära som gått bort. Tacksam att man skilt på veckosluten Halooween och Alla helgon, vill minnas att när Halloweeen kom till Finland så var det samma helg, hörde jag i Sveriges Tv häromdagen  " de dödas helg " om Halloween , jag vill inte tänka att mina bort gånga nära och kära blir gastar och spöken, nej usch 

mina blir ÄLNGLAR som dansar där uppe bland molnen !


Teater

På vår kanten, kom jag mig för att anmäla mig till att deltaga och spela i en teaterpjäs, det kändes då väldigt rätt, och känns fortfarande, då jag mottag med förvåning ett mail, att de gärna ser mig med i esamble för pjäsen Skuggor från Ekåsen, en ny skriven pjäs som baserar sig på Tove Virtas bok Röster från Ekåsen.

Vad som flög i mig att anmäla mitt intresse vet jag inte, har inte spelat teater sedan småskolan, men det har funnits som en mycket dold dröm i i ett antal år, ända sedan jag jobbade som frivillig funktionär På Finland största sommar teater i Raseborg i ca 10 år, minns tiden med glädje. Teater folk verkar ha så roligt i sina gäng. Och nu när övningarna pågått i några månader, nästan varje helg och någon vardagkväll så har jag tänkt, oj så mycket tid detta tar ( tror jag hade tvekat om jag vetat ) men det är så roligt och annorlunda så ångrar nog inte att jag vågade. Det är just så som jag tänkt, teatergänget har så roligt tillsammans, man blir ganska snabbt just ett " gäng " . Dessutom är det väldigt inspirerande att göra något utanför sin konfortzoon, något som man inte kan eller vet något om, och man växer. 

Vi har även glädjen att ha en alldeles härlig regissör och som både ställer krav, men också ger oss frihet och ansvar att skapa vår egen rollfigur, hon hjälper förstås oss nybörjare ocks. och de bästa av allt hos ser var och en av oss. 

FÖRLÅT alla vänner att jag inte hunnit hålla kontakten denna höst, men vet dock att ni finns där. KRAM💕

Om du är intresserad mer om pjäsen kan du läsa här, Mentalvård och livsöden i central roll på Karelia i vinter – Västnyland – svenska.yle.fi

Premiär är det i februari 2024, jag hoppas innerligt då att jag inet får nåt som kallas scenskräck och att repliker och sångtexter sitter......men det är bara och öva. Dock känner en otrolig trygghet i mina nyfunna teatervänner och regissörer och andra teaterfolk, så tror nog att det ska gå bra, men nu får jag inte bli för övermodig, för det krävs nog ännu övning och övning och övning.

Barn-barnet

I morgon skall jag få träffa en liten ängel, som jag äntligen fått i mitt liv. Skall få umgås med detta underverk i hela 2 dagar, härliga lilla barn-barnet Lykke, naturligtvis också med sonen Mats och hans sambo My alltid lika roligt att besöka Borgå.


Lykke är idag 4 månader och lite på.



Denna dans skall vi i framtiden dansa, därför har jag sedan 2 veckor slutat med att äta socker, och sätta min mat och kropp i skick, med hjälp av av Mobil Yoga . Mimmi är helt suverän, dock förstår jag att det är jag som måste göra jobbet.

Mera om detta senare kanske, men kan säga att köp denna bok, om ni är intresserade  eller följ Jessie Inchauspè på instagram.




Ha det gott  !
Det har jag !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya rutiner - En utmaning

2 September 2023

Värk och tacksam