Besviken och Nöjd på Hälsovårdsystemet

Det påstås att vi har ett bra hälsovård system i vårt land, men undrar nu om det håller på att raseras, men allt beror väl på vad man jämför med, men då man är sjuk vill man ju ha hjälp och gärna så fort som möjligt ( har man råd går man privat) har man ont så blir man kanske också lite otålig och irriterad, och kanske inte kan hålla sin tunga, då man äntligen få prata med nån från hälsovårdssystemet, då blir man också ofta behandlad efter det, tyvärr.

Har de flesta gånger blivit bra mottagen och de flesta gånger dessutom fått avdikat vård, det finns tyvärr undantag, och jag må säga att då har jag inte varit tyst. 

Oberoende om någon som har eller har lidit av psykiska åkommor som depression och ångest eller  annars är irriterad för att hen har ont så  MÅSTE personalen vara professionella att de behandlar alla med respekt ! 

Några gånger har jag faktiskt blivit osakligt mottagen, och då har det varit några läkare, ibland funderar man om en läkare inte kan acceptera att patienten känner sina sjukdomar, eller har kunskap om sjukdomar, till saken hör att jag är sjukvårdsutbildad, men som patient och sjuk kanske man nu inte ser allt klart, men kunskapen försvinner ju ingenstans, och oron har man över sin egen hälsa. Måste säga att jag också haft turen att bli SAKLIGT behandlad. men det borde man ju ALLTID bli !

ETT KASS TELEFONSYSTEM, används dock på HVC i vår region !

😕DET KAN INTE VARA ÖVERGÅNGEN TILL VÄLFÄRDSOMRODETS FEL!
    😒Telefonsystemet  fans före övergången till välfärdsområdet

Har nu väntat på ett telefon samtal i över en vecka  och besökt 1 gång vår hälsovårdscentral, där kunde de inte ge mera svara att " dom ringer nog ", och de gjorde dom 1 gång !! DÅ kunde  jag inte ta samtalet då, var på jobb, de är inte alla som KAN ha telefon på sig på jobbet, fast samhället har blivit så att man borde vara nåbar 24/7   

Telefon samtalet gäller att någon skall ta ställning till mina blodprov svar, jag har själv kontrollerat den på KANTA så vet att att det är inget alarmerande, dock har jag ont och en viss oro också som även resten av min familj.

Nu är det inte alltid personalens fel att något inte fungerar, utan SYSTEMETS., men ledsamt att det i luckan tyvärr få ta emot "skällningarna" tycker synd om dem.

Jag är en sådan person som kan stå på mig, men ibland är mitt mått rågat också och man har hört så många historier om detta telefonsystem som inte fungerar.

Har någraförslag, 

  • Anställ några Närvårdare som sitter i ett par luckor på HVC, svarar i telefon när man ringer, eller besöker HVC och kan hänvisa vidare ! Det vore service det......idag finns det ju information på nätet, men alla kan kanske inte ta till sig den s.s äldre och  funktionshindrade.
  • Ha kvar telefon systemet, men möjliggör att man  kan knappra in vilken tid det passar att man ringer tex Torsdag mellan 14-16 ...då ordnar man så att man kan ta emot samtalet.....inte att det säger " Vi ringer så fort som möjligt " man knappar ju in val av språk och sånt nu också, så teknik borde kunna funka så också.

Har också tidigare skrivit tidigare om de långa köerna och att våra Sjukskötare far på jobb till Norge, nu i veckan fick ju vårdarna en rejäl löneökning , men hör man på dem så räcker det inte, dom är värda lönen, men arbetsvillkoren är dom ännu missnöjda med......

Hur har det blivit såhär ? 

När jag var nyutbildad Hjälpskötare på Mjölbollsta sjukhus, som var världens bästa arbetsplats, hade vi tid för patienterna, hade härlig arbetsgemenskap, fick gå på utbildningar och chefer som brydde sig och kände alla sin anställda !

Jag tror att detta försvinner i stora organisationer....men hoppas att Välfärdsområdet, kan behålla  DET LILLA I DET STORA.....men har min dubier

 Vi Håller Ut - Teckenspråksartister version 


Ha det gött !

Det har jag !

Trots ont !


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teijpa munnen

Morgonkänslor

Alla helgon och Teater och härliga barn-barnet, härliga grejer !