Morgon och trött och frustrerad
Jag då är det morgon, sovit och varit vaken från och till i natt p.ga av min fortsatta nästäppa, haft min ångmaskin/ luftfuktare så nära huvudet så att nattduksbordet varit riktigt blött, vaknat fler gånger och tagit halspastiller....
Nog måste jag säga att inte har jag fått nån bra bild av Välfärsområdes tjänster.....
Man måste väl hoppas och tro att det blir bättre med tiden....men ibland undrar jag hur STOR arbetsbörda personalen fått, denna vecka har jag fler exempel på hur slut körd personalen tydligen är.
1.
När en av min kunder flyttades från sjukhuset till bädden och jag besökte honom som de anhörigas representant, blev jag bemött och även patienten ( en alzeimer sjuk man som tydligen nog inte förstod något av situationen ) på ett så oförskämt sätt av skötaren att man undrar om denne person överhuvudtaget hade valt rätt yrke. Jag har 40 års erfarenhet av vården och ALDRIG har jag upplevt något liknade ! Ja, jag talade med närmaste förman och meddelade även mina uppdragsgivare, de anhöriga som överväger att vidare med saken.
2. Jag har själv under veckan haft det värre med min allergi eller, virus flunsa med allergiska drag, kanske jag vet inte är ju inte läkare.Har försökt sköta mig med alla hemma konster jag kan, salt kanna, ånga, honung, Carmolis. Neolifs RESP-X OCH Dymista nässpräy.....har lidit av detta problem sedan jag var barn och har haft många bihåleinflationer, punkterad 100 tals gånger i mitt liv och även opererad fler gånger i näsa.
Turligen nog så får jag sällan bihåleinflammation nuförtiden, och jag tror att det är för att jag effektiv använder salt kannan genast då jag känner mig täppt. Men denna gång kände jag efter en vecka att det går nog inte vägen detta och kontaktade på tisdag morgon kl 8 vår hälsovårdscentral med hopp om att få komma till en läkare som ev kunde skriva ut antibiotika, naturlitvis prata jag med en robot som lovade " ringa upp när jag dom har tid " kl 18 på kvällen ringde en skötare , då hade alla läkare gått hem och , hon skulle konsultera en läkare på på onsdag och höra av sig.
Ingen ringde på onsdagen!
Mina symtom hade blivit värre ,och påskhelgen står för dörren, tänkte att om jag får medicin nu så behöver jag inte belasta jouren under helgdag som säkert behövs till akutare fall än mitt.
Så i går morse, for jag oanmäld till Hvc, och frågade varför ingen ringt, det tog en tid innan dom hitta mina uppgifter på datorn krånglade ,men sedan kom en "stressad" ung skötare och sade, dina allergi mediciner var förnyade IGÅR redan på apoteket ........HUR kunde jag veta det då ingen ringt som det lovats....skötaren sade, jo det hade stått i pappren att det skulle ringas, men det hade blivit ogjort.....och ingen URSÄKT ! Misstag kan hända....men man behöver kunna be om ursäkt. Någon antibiotika fick jag inte och skötaren förhörde mig om jag vet hur set känns att ha bihåleinflammation, jag förklara att jag haft otaliga gånger i 40 års tid, och vet hur det känns... Frågade vad skall jag göra nu...söka mig till privat läkare, eller får jag träffa en läkare här ?
- Nej här på HVC ges inga läkartider !
- Du har medicin på apoteket och blir du värre så utsöker du jouren !
- Far nu hem och fortsätt med dina huskurer, sköt om dig
Sedan fortsatte hon ännu om att föreläsa om symtom vi bihåleinflammation.
DÖM OM MIN FÖRVÅNING NÄR JAG KOM TILL APOTEKET, DÅ DET INT ALLS VARA SAMMA MEDECIN SOM JAG ÄTIT I ÅRATAL SOM VAR FÖRNYAD......får patienten själv bestämma över sin kropp ????
Är det hit vi är på väg sönder stressad personal ?
Har ännu ett exempel på rent vård fel som är skrämmande.....hur många människor har FEL diagnoser i sina journaler.
När min kund sedan kom hemifrån sin sjukhus resa , så hade han papper med sig i pappren hade han 3 diagnoser 2 av dem HAR HAN INTE,,,,
Ringde bädden ( jag var nu skriven som kontaktperson/ representant för/av de anhöriga)
Skötaren som skrivit under pappret skyllde på att dataprogrammen inte pratar med varann och skötaren hade Copy/ Paste in diagnoserna från sjukhusets dataprogram......dock framkom det INTE vem som ställt dessa diagnoser, utan pappret min kund fick med sig hem , var undertecknad av skötaren ! Skötaren konstatera att nej inte hade ju kunden sådana diagnoser, men hon bara copy/pastar...LÄSER MAN INTE OCH IFRÅGASÄTTER !!!!
Detta är verkligen skämmande....
Nu ska jag klä på mig, skölja nästan med näskannan,och ringa till jouren......kanske jag får gå dit träffa en läkare som ställer RÄTT diagnos.
Min tid skulle behövas till något akutare fall...men om jag inte går nu...blir det akut, de också och så behöver jag sjukfrånvaro intyg. Jag har ju försökt att sköta om mig som skötaren bad mig.....men ibland behöver man hjälp !
Ringde 116117 och en trevlig skötare lyssnade där och meddela min ankomst till Raseborgs jour, det finns ännu sådana, jag hoppas och tror att de är i majoritet !
Nu dricker jag mitt kaffe, sköljer näsan och kör ner till sjukhuset......
Ha det gott !
Det har jag !
Trots lit krämpor på vägen !
Kommentarer
Skicka en kommentar