Blå timmen

 

Månen 

Hittade denna bild på telefon, så den är antagligen tagen i början av sommaren, den andra är tagen i dag morgon, jag är ingen fotograf, men tycker om att fota ögonblick, de blå ljuset kallas "blå timmen " Jag gillar främst morgonens blå timme, när en ny dag föds. Det är tyst och stilla 
Blå timmen är en poetisk beskrivning av stämningen under gryning och skymning, mellan solens uppgång och dagens inträdande och mellan solens nedgång och nattens inträdande. Wikipedia





Har mycket på gång just nu, teater, konsert och mitt härliga jobb i www.anhorighjalpen-omaisapu.fi/.
Men det mesta är bara roligt och jag gillar det. Det  jag kanske glömmer bort att ta hand om mig själv, s.s motion, vikt, och mindre cigaretter, sedan är det ju där mindre roliga sakerna som bokföring och fakturering också, men de måste ju göras......och nu är det månadsskifte så.....

Tacksam

Jag är så jättetacksam över att mina vänner ,som förstår att jag kanske inte just nu hinner med dem, och jag är framförallt tacksam över att min käre man orkar med, när hustrun har massor av projekt på gång, och sköter hushållet, jag försöker hjälpa till, så igår morse före teater övningarna , fixade jag dagens middag. En favorit jag inte lagat på ett tag. Malda lever biffar, och så lite smoothies och kvark.....de blev så många biffar att vi äter idag ännu av dem , nami, nami  ! 
 

Våga

Att våga göra de saker, och att sätta sig själv i första rum, har alltid inte varit en självklarhet för mig som är medberoende, men jag jobbar på det alla dagar, för mig har alltid gått i första rum att alla andra ska ha det bra , speciellt min familj och jag har kommit sist, om det funnits tid för det.
Man kan faktiskt bli sjukligt medberoende och bara leva igenom en annan människa om man lever i ett destruktivt förhållande länge, man kan faktiskt även bli psykiskt sjuk av det.

Aldrig ensam- Ei koskaan Yksin

Jag och en väninna , båda Erfarenhets experter, har därför sökt om bidrag ( och fått ) att ordna  en konsert som just belyser detta problem.
Konserten kommer att vara i Ekenäs Kyrka på Världs dagen för psykisk ohälsa den 10.10.23 kl 18.00

Nästa Onsdag skall vi vara i lokal radion i direktsändning och prata om konserten jag är nog lite nervös,  för jag gillar att ha kontroll ( typisk för en medberoende ) och det har jag inte där, för jag vet inte vilka frågor som kommer, så svårt att förbereda sig. Men då ämnet är så otroligt viktigt så jag sätter mig själv i den situationen och  vågar. Jag är tacksam över att median har verkligen tagit fasta på detta och vi kommer även att vara i den lokala tidningen Västra Nyland. Jag är också jätte glad att jag hittat en vän som vill dela detta med mig Erfarenhetsexpert Minna Opara💗det känns så tryggt med denna fina  kvinna med hjärtat på rätt ställe !

Tillfrisknade

Detta  är väl en del av mitt tillfrisknade från mitt medberoende, att våga släppa kontrollen och lita på att livet bär. Det är väl därför jag gått med och spela teater också. Jag märker att saker och ting kommer till mig nuförtiden, och  när jag vågar ta tag i dem , så växer jag i mitt själv förtroende lite igen, så är det med teatern, radion, bidrag ansökningar bla.

Nu skall jag börja med det där tråkiga som måste göras , bokföring, tur så samlar jag bara verifikat , gör en Excel tabell och skickar dem till bokföraren som gör allt rätt.

Idag fick jag ledigt från teatern men skall öva lite hemma, men tänkte nog hinna göra lite annat också En cykel tur, för det verkar bli fint väder efter gårkvällens åskväder. Kanske tvättar jag köksfönstret och hänger upp en annan gardin också  och så ska jag  umgås med min gubbe !

Igår kväll fixa jag faktiskt NETFLIX ( har aldrig haft nån sådan betalkanal ) för jag varken hinner eller haft stort intresse att se på filmer, men regissören rekommendera en film, så duktig som jag var/ är så såg vi på den med gubben, en riktigt bra film, kan varmt rekommendera den jag med.



Ha det gott !
Det har jag !






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya rutiner - En utmaning

2 September 2023

Värk och tacksam