Intensiv vecka

Lördag morgon klocka är 6.10., efter en god natt sömn  säger ryggen till att den stiga upp och huvudet är fullt av tankar, så bäst att stiga upp och skriva lite blogg, har velat skriva hela veckan , men det har varit så mycket annat så tiden har inte funnits. Men nu äntligen skall jag få ihop något.


En ide som en vän och jag satt och diskutera över en kopp te för ett år sedan kommer nu att bli verklighet 💗
Jag har alltid velat göra nåt konkret för att belysa och kanske hjälpa andra som är i den situation som jag var  i för 15 år sedan, det har inte varit lätt att ta sig ur mitt destruktiva förhållande, och det har tagit många år att lära sig leva med skuld, olika vanor m.m 
Min räddning blev Al-anon och Erfarenhets utbildningen  2016 och inte att förglömma min ljuvliga, härliga nya man som står vid min sida i vått och torrt💗💗


Konserten Aldrig ensam- Ei koskaan yksin 



Finland toppar statistiken i Norden med våld i när relationer i  Världens lyckligaste land !
På världs dagen av psykisk ohälsa 10.10.2023 kl 18.00 har jag och min vän Minna fått chansen att orda en konsert för att belysa ännet  genom bidrag av Stiftelsen för Ekenäs Sparbank.

En konsert som jag hoppas kan beröra, en konsert som kanske ger åt någon hopp och styrka att ta sig ur ett destruktivt förhållande, eller åtminstone ge en liten stilla stund och sinnesro  i musik och sång i kyrkan.
Som solister på denna tvåspråkiga konsert kommer härliga Sanna Himmelroos ackompanjerad av duktiga Teddy Granroth sköta den svenska delen, och den finskspråkiga delen sköts av en ny bekantskap  Paul Elias

Thomas Blomqvist, vår före detta minister för nordiskt samarbete och jämställdhet kommer att hålla ett anförande med nordisk tyngdpunkt på våld i hemmet och ensamhet i Norden, i samarbete med Pohjola-Norden Ekenäs. Efter konserten blir det lite traktering, som K-market i Ekenäs står för i kyrkan. 

Vill man,  så finns det möjlighet att prata med oss, Minna och jag som är utbildade Erfarenhets experter eller diakonissan, präst, brottsofferjouren m.fl i skrivande stund ännu lite oklart vem alla som kommer, men vill man prata eller ha information skall man f det av någon

K-market Ekenäs  bjuder  på te, kaffe och tilltugg !

Vi vill med denna konsert, synliggöra detta skamfyllda och gömda ”problem” som vi har i vårt samhälle som att man blir psykiskt eller fysiskt misshandlad i sitt förhållande. Vi hoppas också att någon kommer ur sin inte själv valda ensamhet.

Vi vill ge styrka åt alla att VÅGA fråga.

  • Hur har du det där hemma ? Behöver du hjälp ? Vill du låna min soffa ?
  • Att någon kanske kan genom musiken få styrka att ta sig ur ett destruktivt förhållande , och fråga om hjälp.' 
  • Vi hoppas konserten kan för någon bli vändpunkt för någon som behöver det.
Eller 
  • Ge en avkoppling till nån person som lever eller levt i ett jobbigt förhållande av olika orsaker.'
  • Ge styrka åt vänner att hjälpa
  • Att alla vågar säga ifrån och ta ställning, vågar ställa den där obekväma fråga till en vän eller arbetskamrat. 
Eller bara ge en stunds avkoppling och sinnesro i en timme.

Igår blev vi intervjuade av Tidningen Västra Nyland  den 4.10 skall vi vara i Yle ( radion ) så nog är jag glad att detta fått en fin respons och att vi även i median får belysa detta !

Välkommen på konsert !
 Och lyckas detta så ve, vet kanske vi gör om det !

Två ovana organisatörer av konserter  GJORDE DET !  Speciellt stot är jag över affischen här ovan, som jag själv satt ihop, med lite hjälp och råd av en annan vän som är grafiker och härliga Sanna !
 

Sanna Himmelroos är utbildad musikpedagog och jobbar som kultur planerare i Raseborg. Hon uppträder numera ganska sällan men har tidigare setts både i huvudroller och biroller på Raseborgs sommarteater, Tryckeri teatern och Kulturhuset Karelias scen. Hon är en av grundarna och sångarna i vokal gruppen Nonette och har också fungerat som bakgrunds kraft i olika förenings- och musik teaterprojekt. Som sångerska är Sanna mycket flexibel och sjunger gärna allt från klassiskt till visor men just nu ligger ballader och sånger från ungdomsåren henne närmast om hjärtat.

Teddy Granroth är utbildad musikpedagog och jobbar som musiker, dirigent, pianolärare och hus försäljare. Teddy är en mångsidig och ofta anlitad kompositör och arrangör. Körer, orkestrar och olika scenproduktioner har anlitat honom i otaliga teman och sammanhang. Som kapellmästare och ackompanjatör har han ofta setts i allt från stora bollhalls produktioner till mindre privata sammankomster. Piano, violin och dragspel är de instrument vi fått se honom bemästra men han experimenterar också gärna med lite mer udda instrument som theremin och såg. Populärmusik spelar han mest med showbandet Hemma hos Greta. Det är snart 30 år sedan Sanna och Teddy uppträdde tillsammans för första gången och sen dess har många musikaliska samarbeten gjorts under åren.

Paul Elias
Singer/songwritern och multiintstrumentalisten samt mångkonstnären Paul Elias är även känd från tv-serien Selviytyjät. Han ger ut sitt nyaste album 29.9.23. Paul Elias debuterade med sitt första album Luonnonvoimii år 2020. Han är även känd från Satin Cirkus innan han startade sin solo-karriär. Till hans kändaste låtar hör Mitä sil on välii, Karoliina, och Kolhut & traumat."


Min skolkamrat har gett ut en ny fin sång. Hon är också som utmanare i Vega toppen Rösta gärna.
Susann Sontag Lyckades inte få hit låten, men hoppas länken funkar. jag sjunger än heter hennes låt, verkligen bra text !

Nu skall jag ta några dagar ledigt, bry mig om gubben och fara och stänga stugan för säsongen, sedan också läsa lite text för det teaterprojekt jag är med i i vinter, men mera om det senare.

 Ha det gott !
Det har jag !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya rutiner - En utmaning

2 September 2023

Värk och tacksam