Ny dag- Tacksam

En ny dag, solen stiger bak grannhuset, lite kyligt men känns som lugnet efter stormen.
Idag firar vi Idag firar vi Världs dagen för Psykisk hälsa , min systers födelsedag, och  Aleksi Kivi dagen.

Jag vill dock i dag ( och gärna alla andra dagar också ) fira  KÄRLEKEN....för kärleken finns där inom oss alla någonstans, det vet jag. Men ibland kanske man behöver något för att plocka fram den, för mig har det varit sång och musik samt mina härliga vänner och min käre man. Men framförallt min kära mor, därifrån jag fått kärlek i hela mitt 60 åriga liv, och har glädjen att fortfarande få !


För tio år sedan satt jag i bilen och ut ur radion kom en alldeles ljuvlig sång , sjungen av Mr Joel Hallikainen....min mamma skulle fylla jämna år det året, och vad ger man åt sin mamma i födelsedagspresent som har allt och man vill ge nåt speciellt då hon fyller jämt.

Då och där visste jag, jag måste kolla om denna låt finns på svenska och så får min kära vän Sanna komma och sjunga den för mamma, hur gör man då, jo man kontaktar Joels skivbolag, och frågar vänligt, dock fanns den inte på svenska, men vi fick lov av  Joel att översätta den,  och så blev det....sången blev översatt ...

Till min mor.....framfördes av Sanna Himmelroos på min och mammas gemensamma födelsedag när vi fyllde 70/50.....på en fest ordnad av min av kära söner, min yngre son ackompanjera Sanna på gitarr, de är sådana här ögonblick man inte glömmer i första taget. 

Att sedan även Sanna och min yngre son kommit på att sjunga några sånger för mig också kom som en total härlig  chock....ett ljuvligt minne för livet. Ett av de minnen man tar fram när man ibland har mörka dagar , efter detta blev Joel Hallikainen en av mina favoriter , när jag började lyssna på fler av hans fina låter, med så känslosamma texter ibland från hans eget liv.

På Söndagen 8.10 i Kimito kyrka höll Joel Hallikainens konsert , det var första gången jag hade möjlighet att se honom live, och han var precis så fin som jag föreställde mig, och hans mellanprat var så fint, förutom hans sånger förstås, en mycket fin personlighet.



Jag fick även möjlighet att tacka Joel personligen för sången vi fick översätta för 10 år sedan, jag....och gratulera han på födelsedagen som faktiskt är idag !

Här nedan en härlig kärleksdikt dikt som delades ut före konserten , Joels Hallikainens härliga dikt om kärlek, jag tänker inte försöka översätta den, utan den får förbli på finska !


Kirjoitan sinulle ensimäistä kerta

Muistako minua ?

Nimeni on Rakkaus

Tulin tapaaman sinua, koska minä elän sinusta

Olen tuhannesti iloinnut kansassi elämasi matkalla

Muistako ?

Sinun ilosi ja voimasi ovat minulta, 

vaikka joskus epätoivon hetkellä minut on helppo unohtaa

Nimeni on Rakkaus

Sinä olet minun rakkani vaikka olet heikko ja särkyvä

Tiedät sen ja  siksi se olitkin sinä

Joka nyt tuli tapaamaan minua

Huomatko  ?

Juuri tässä minä saan tulla näkyväksi

Sinun heikkouudestasi

Kiitos

Nimeni on Rakkaus, ja rakastan sinua

Siksi avaan sinulle maailmaan ovet

Ikuisesti.

Kiitos

Joel Hallikainen


Jag har fått möjlighet att orda tillsammans med min kära  vän Minna, en konsert i Kyrkan, för att belysa Våld i nära relationer och Ensamhet.....och dela KÄRLEK och HOPP , samt även information med detta. Är så tacksam

Jag tackar Ekenäs nejdens svenska församling, Ekenäs Sparbank stiftelse  och K-market Ekenäs, som gjort detta möjligt, så alla kan deltaga...för konserten är gratis ! 

Välkommen och fira KÄRLEKEN ! kl 18.00 i Kyrkan idag !



Dessa två var de låtar nedan , är de som Sanna och Mats gjorde för mig....ett minne för livet💓💓




Och en till  av mina favoriter......


Ha det gott !
Det har jag !
Med spänning mot kvällen !
med hopp om att få förgylla nåns dag !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya rutiner - En utmaning

2 September 2023

Värk och tacksam